Uppdrag gransknings reportage om svenska imamers familjerådgivning är ett tydligt exempel på strukturell diskriminering, där gruppen muslimer underordnar sig gruppen svenskar. Men ett allvarligt försök att integrera svenska muslimer vore att utforma en imamutbildning som står för svensk islam. Det skriver beteende- och genusvetaren Aiat Majeed-Jakobsson.
Den 16 maj 2012 visar Uppdrag granskning på SVT 1 hur förtryckta muslimska kvinnor är av muslimska män. Reportaget presenterar hur svenska muslimska samfund bryter mot svensk lagstiftning genom att inte polisanmäla eller ens ge råd om att polisanmäla en man som misshandlat sin hustru, när två kvinnor söker råd. I reportaget ser man hur några imamer hävdar att en kvinna bör ha sex med sin man även om hon inte vill det. Frågeställningarna som reportaget grundade sig i är: Får en man gifta sig med fler än en kvinna? Har en kvinna rätt att själv bestämma över sin egen kropp och därmed neka sin man sex? Får en man slå sin hustru? Och om han gör det, får hon då ringa polisen?
Dessa frågeställningar har svaren i muslimsk teologi. Dock väljer reportrarna att söka svaren genom att två kvinnor klär sig i neqab, utger sig för att vara muslimer och söker familjerådgivning av svenska imamer. De flesta muslimska imamerna har sin kompetens i muslimsk teologi men brister i kompetens för socialt arbete, familjerådgivning. De två kvinnorna i reportaget ställer inte de fyra frågorna bokstavligen till imamerna utan sätter dem i en kontext. Där imamens roll blir att ge personliga råd och inte ge teologiska svar.
De uttalanden som imamerna gjorde i samband med rådgivningen till kvinnorna är högst olämpliga och grundar sig inte i muslimsk teologi då de inte ger teologiska svar. Det är viktigt att skilja på socialt konstruerad religion, där normer blir regerande, och olika tolkningar av teologi. Detta utesluter inte att teologin tolkas till mäns fördel i de flesta religioner och att tolkningen byggs på traditionella könsroller. Imamerna i reportaget speglade muslimska individer som ger uttryck för en form av socialt konstruerad religion som grundar sig i en världsomfattande genusordning där mannen överordnar kvinnan. Genusordningen kan söka legitimitet i religion, dock existerar den oberoende av om den är kopplad till religion eller liberalism.
Reportaget börjar med att förmedla myten om att Sverige är världens mest jämställda land. Enligt World Economic Forum 2012 rankas Sverige som det fjärde mest jämställda landet i världen. Rapporten mäter skillnader mellan könen inom områdena ekonomi, utbildning, politik och hälsa.
Genusordningen som leder till kvinnoförtryck är inget unikt för gruppen muslimer i Sverige som Uppdrag granskning ger en bild av. Åter igen används den muslimska kvinnan som symbol för förtryck och hennes liv definieras utifrån mäns uttalanden och handling. När ska muslimska kvinnor få presentera sig själva i det svenska ”jämställda” samhället?
Reportaget är ett tydligt exempel på strukturell diskriminering där gruppen muslimer underordnar sig den förutsatta gruppen ”svenskar” som delar samma värderingar om jämställdhet. Dock kan man förundras över om reportrarnas definition av jämställdhet baseras på de fyra frågeställningar som programmet grundar sig i. Frågorna speglar inte en jämställdhet, där män och kvinnors lika värde är i fokus. Frågorna påvisar att jämställdhet uppfylls när kvinnor har ett visst handlingsutrymme. Det skulle vara mer intressant att få svar på frågor om muslimska mäns skyldigheter gentemot muslimska kvinnor då kvinnors socialt underordnade ställning är gammal kunskap idag. Det är ingen ny kunskap som Uppdrag granskning förser det svenska samhället med. Dock bekräftar reportaget den rasism som den svenska muslimska gruppen bemöts av.
Reportrarna förmedlar i början av programmet att iden till reportaget uppstod i Rinkeby där två nya moskéer planerar att byggas. Sedan fylls programmet med att svenska muslimska samfund står för kvinnoförtryck. I följd av detta är det högt aktuellt att ställa frågan om vad budskapet i programmet är? Är lösningen till att stoppa kvinnoförtryck att inte bygga fler moskéer i Sverige?
Dagens Sverige, likt många andra delar av världen, präglas av islamofobi och Uppdrag granskning spär på detta samhällsfenomen och medför därför till kulturell strukturell diskriminering av gruppen svenska muslimer. Där svenska muslimska värderingar får representeras av en samhällselit med stor makt, journalister. Maktförhållandet mellan journalisterna och de svenska muslimska samfunden är i obalans på grund av att journalister har övertaget i hur svenska muslimer framställs i svensk media, där urvalet av framställningen är klassisk.
Om syftet med spridningen av rasistiska islamofobiska föreställningar är att integrera svenska muslimer i bilden av svensk nationalitet så är resultatet fördärv av det svenska samhället. Där klyftorna ”vi” och ”dem” blir större.
Ett allvarligt försök att integrera svenska muslimer, och innefatta ”dem” i ”svenska vi”, är att utforma en imamutbildning som står för svensk islam. Där svensk muslimsk samhällsproblematik behandlas av imamer, kvinnor och män, som har kompetens i den svenska muslimska kontexten och svenska staten bör stå för uppbyggnad av fler moskéer där dessa imamer kan arbeta. På det viset har muslimsk teologi och svensk socialt konstruerad islam integrerats i varandra och i bilden av den svenska nationaliteten.
Aiat Majeed-Jakobsson
Beteende- och genusvetare
På Sverigesresurser.se pågår debatten om integration och dina kommentarer är en viktig del av detta. Vi vill dock att tonen i kommentarerna ligger på en anständig nivå. Kommentarsfunktionen övervakas i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det innebär att den som kommenterar har juridiskt ansvar för sin text. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som inte följer svensk lag eller nedanstående regler:
Hjälp oss gärna genom att anmäla kommentarer som du anser inte följer reglerna eller går över en anständighetsgräns.
HC
maj 18, 2012Va, är Sverige bara det fjärde mest jämställda landet i världen?! Vilken myt att Sverige är så himla jämställd. Som du så bra visar, är det ju bara struntprat. Skäms på er, alla ni gamla kvinnosaksaktivister. Ni har jo nästan inte åstadkommit något.
Varg i Veum
maj 18, 2012Föga förvånande hamnade diskussionen i att skjuta budbäraren. Varför inte diskutera sakfrågan? Är det så farligt? Hamnar alla muslimer i de norrländska saltgruvornas gaskamrare om man diskuterar SAKFRÅGAN?!
Allan
maj 19, 2012”Dessa frågeställningar har svaren i muslimsk teologi.” Vardå? Vilken autkoritet? Vilken skrift?
”Svensk islam”, vad är det? Vilken auktoritet? Vilka skrifter? Ska koranen och hadith skrivas om?
Frågorna hopar sig.
Allan
maj 20, 2012Texten som Majeed-Jakobsson skriver är försåtlig och drar med begrepp som inte har stöd i några islamska religiösa texter överhuvudtaget. Majeed-Jakobssons inlägg kan inte ses som något annat än ett försåtligt sätt att göra dammage control av det som uppdagades i Uppdrag granskning. Majeed-Jakobsson sår ut rena lögner om vad islam står för, för att lura och lugna svenskarna om att islam är så bra så. Vad hen vill är: Sov vidare nu och bry er inte medans islam tar över.
Göran
maj 20, 2012Tycker faktiskt att det finns otroligt bra grunder för Majeed-Jakobsson att skriva på det sätt hon gör och att det är väldigt befogat. Att blunda på hur UG ställer frågorna är väldigt intressant, är man så rädd för att något verkligen inte är så farligt som det framställs så man vänder på svaren?
Det är även intressant att höra Allan uttrycka sig att Majeed-Jakobsson sår ut rena lögner om vad Islam står för. Själv har jag läst flertalet religösa böcker såsom Koranen och Bibeln. I båda så uppmanas mannen till att lyssna på sin fru, visa henne respekt.
Jag har heller aldrig varit med om att se en muslim ringa på dörren för att prata om sin religion, heller ej stå i tunnelbanan och försöka att ge ut böcker, tidningar eller dylikt. Okunskap skapar rädsla oavsett vilken religion, ursprung eller läggning som diskuteras. Precis som Varg i Veum säger, varför inte diskutera SAKFRÅGAN som tas upp?
Allan
maj 21, 2012Kan du hänvisa till vilken islamsk auktoritet Majeed-Jakobsson har stöd för det hon säger om ”svensk islam” och det mycket diffusa pratet om vad som har stöd i muslimsk teologi. (Det framgår inte alls vad som syftas på och vad som är tänkt. Istället är det outänkt medvetet diffust skrivet så läsaren ska förledas in att tro nått om islam som är ”bra”). Jag tycker mig känna igen ”Göran” som en svensk konvertit som progagerar för islam på kommentarfälten i svenska media. Svensk islam finns inte och det som är skrivet av både Göran och Majeed-Jakobsson är bara propaganda och ett led i damage-control.
Göran
maj 25, 2012Känns mer som om Allan är en väldigt ledsen och vilsen skäl och jag lider lite med dig i ditt sätt att kommentera artikeln med armarna i kors. Jag välkomnar religion. Själv har jag valt den kristna tolkningen på religionen men ser absolut inga hinder att det finns fler tolkningar, för vi tillber ju ändå samma gud, protestanter, katoliker, ortodoxa, muslimer…. och övervägande troende gör bra ifrån sig. Det finna alltid rötägg som tyvärr förstör får så många andra. Vi skall inte skjuta under stolen med att inte allt för länge sen var det även flera präster som hamnade i blåsvädret efter sexanklagelser.
Om Allan flyttar internationellt och sedan uppfostrar barn i det landet. Är inte ”ditt” barn i sådant fall internationell+din-tro då? Precis som det finns väldigt många buddistiska barn i sverige så är de svensk-buddister… inte sant… Ser mer som du Allan behöver läsa på mer och få kunskap inom många områden så att du släpper din gard och ser det fina i oss människor.
Allan
maj 27, 2012Göran är antingen en förtäckt budbärare för islam eller bara nyttig id-ot. Fåtal ”rötägg”. Studera i stället hur islam tolkas i muslimskt land efter land och dess implementering i sharia. Avrättning för homosexualitet och äktenskapsbrott (tex saudiarabien), slaveri som aldrig upphört (tex sudan) eller föreslås återinrättas av ledande mufti (saudiarabien), kroppsstraff för ”osedlig klädsel” (iran, saudiarabien, sudan), stening, avhuggning av lemmar (afghanistan, somalia). Listan är lång mycket lång. Nej, islam är inte nån light-version av kristendomen. Tyvärr Göran, så är inte islam det. Hur mycket du än blundar och inte tittar så är islam inte nån light-version av kristendomen. Och islam är inte kompatibel med västerländsk demokrati. Det kommer alltid till en punkt när det blir ounfvikligt. Eller så får nån av dom vika. Och vi önskar inte att det blir den västerländska demokratin som viker. Eller är det det vi vill, Göran?
Göran
maj 31, 2012Avslutar denna diskussion genom att inte svara och lägga mer energi på detta. Att kommentera Allan bevisar min teori om okunskap och rädslan som sprudlar över denna rädda själ. Sätter mig på knä för Allan och ber en bön för honom.
Amen
Allan
juni 02, 2012Det är lustigt att den ”kristna” Göran sätter sig på knä. Inom kristendomen ställer man sig på knä. Inte sätter sig på knä, som Göran skriver.
Inom islam däremot så använder man sig av prostration där man följer ett bestämt mönster där man går från stående läge till att sätta sig på knä sen sätter man pannan i marken, och sätter sig på knä igen.
Just precis sätter sig på knä. Så där har Göran avslöjat sig som den islamist han här som sprider sina lögner på nätet.
Göran
juni 02, 2012Allan är välkommen till Sommarkonsert Torsdagen den 7Juni kl 19.00 Storkyrkan/Gamla Stan eller Lördagen den 9 Juni Kl 18.00 S:ta Clara kyrka vid Tcentralen. Fri entre. Mer information hittar du på hemsidan.
Allan
juni 03, 2012Vi ska ta ett bra exempel hur en politisk utveckling kan se ut när islamisterna får inflytande. Den arabiska våren skulle ju ge demokrati i bla. Egypten. Vad vi istället sett är en destabilisering där islamistisk mobbar bränt koptiska kyrkor och dödat kopter. Ett stort antal kopter har också flytt Egypten sedan ”våren” inleddes. (Till upplysning för dig som inte vet så grundade kopterna den första kristna kyrkan redan decennier e.Kr, och sålunda 600 år för den arabiska invasionen av Egypten; sedan dess har kopterna systematiskt tryckts tillbaka och förföljts och är nu en minoritesgrupp i Egypten).
Mobbar som utför pogromer mot kristna kopter är en sak men hur är relationen till den politiska ledningen? Kampen om presidentposten i Egypten står nu mellan det islamistiska frihets och rättvisepartiets kandidat Mohamed Morsi och den sekuläre Ahmad Shafiq, där Morsi ser ut att leder väl kan komma att ta hem segern. Vad vi då får är en islamistisk ledning med mycket starka band till det muslimska brödraskapet.
Vad står då Morsi för? Utåt mot väst har ha försökt ge en demokratisk framtoning som står i bjärt kontrast till andra uttalanden – att alla kristna i landet har ett val: konvertera till islam, lämna landet eller betala “jizya”, en särskild sorts skatt för icke-muslimer samt i ett nyligen hållet tal till universitesstudenter i Kairo – “Koranen är vår grundlag, profeten är vår ledare, jihad vår väg och döden i Allahs namn är vårt mål.”
Uttalandena är inte speciellt konstiga alls för den som är insatt, eftersom dom baseras exakt på vad som står i koranen, och sålunda precis att vänta från en islamist.
Vad vi ska lära av det är att samma mönster upprepas om och om igen. Varhelst islam vinner mark så vinner islamisterna mark och när islamisterna vinner mark bryts varje årstid snabbt till islamistisk vinter.
Läs därför noga det sin islamister som Göran skriver, läs mellan raderna och förstå det mönster som de upprepar om och om igen.
Henrik
juni 12, 2012Tycker detta har varit intressant att läsa. Tycker däremot att Allan i det här fallet skall tänka på 16 kap. 8 § brottsbalken.