Integrationsbegreppet är inte bara missbrukat, det bygger också på problematiska föreställningar om ett “vi” och “dom” som vi ställer oss starkt emot. Det är dags att byta ut integrationspolitiken mot en aktiv antirasistisk politik, skriver Gudrun Schyman och Sissela Nordling Blanco, talespersoner för Feministiskt initiativ.
Det är något knepigt med själva ordet. Integration. I samhällsvetenskaper används begreppet integration för att beteckna en förening av skilda delar till en större helhet. Ordet kan användas för att beteckna ett önskat mål eller tillstånd av enhet som man vill nå, men även de processer som kan leda till målet. I svensk politik och debatt används ordet ofta för att beteckna den process där invandrare får medborgarskap, etablerar sig i det svenska samhället, och där det svenska samhället anpassas efter den förändring i befolkningssammansättningen som invandringen innebär. Begreppet står i kontrast till assimilering som betyder fullständig anpassning till majoritetens kultur. I praktiken har regeringens insatser och användningen av begreppet integration dock ofta varit det motsatta. Det har lett till en fortsatt uppdelning av människor i ”vi” och ”dom”, där ”dom” har utmålats som problemen.
Det besvärliga med att använda ordet “integration” i sammanhang där vi talar om människor är att det leder till en uppdelning av människor som förutsätts vara i grunden olika. Det finns en idé om att de som kommer från andra delar av världen dels är lika (varandra) och dels är så olika (i förhållande till oss som redan är här) att det behövs en särskild slags politik för att handskas med detta. Detta leder till att människor bedöms i första hand utifrån sitt ”invandrarskap”. Vad är det som talar för att det är det som definierar en människas främsta behov?
Det finns naturligtvis en del gemensamma behov om man är ny i ett land och de ska tillgodoses. Men det är sällan det som integrationsdebatten kommer att handla om. Snarare buntar man ihop människor med helt skilda förutsättningar och tillskriver dem gemensamma egenskaper och problem. Människor med olika kön, klass, etnicitet, sexualitet, funktionalitet och ålder. En del är gamla, en del är barn, en del är sjuka, en del är friska, en del har hög utbildning, en del har låg och en del har ingen. En del är religiösa, en del är det inte. En del hyllar traditionella könsroller, en del gör det inte. Många har varit med om traumatiska händelser. Några har det inte. En del flyr från krig, andra från ekonomisk utsatthet eller politisk förföljelse. Kanske handlar det om allt på en gång.
Vad är det då som gör att vi inte kan möta människor utan att först göra alla ”lika” genom att fösa ihop dem under en och samma identitet – “invandrare”? Är det för att deras ”likhet” ska bli till ”olikhet” inför vår egen ”likhet”? Är det för att vi ska kunna säga ”dom”? Historiskt och i nuet har indelningen av människor efter ursprung för det mesta använts för att legitimera en rasistisk ordning. Det behövs ett skifte i politiken, vi behöver komma bort från den här typen av särskiljande och istället fokusera på det som skapar sammanhållning och välfärd i ett samhälle. Vi tror att behoven hos människor för det mesta är desamma. Kärlek, gemenskap, mat, kläder, bostad, utbildning, pengar, vård, omsorg, språk, koder och sociala sammanhang. Att tillhöra och att själv få definiera vem man är. För att det ska kunna bli verklighet behövs en aktiv antirasistisk politik, snarare än integrationspolitik.
Gudrun Schyman
Sissela Nordling Blanco
Talespersoner för Feministiskt initiativ
Foto: Susanne Sandström
På Sverigesresurser.se pågår debatten om integration och dina kommentarer är en viktig del av detta. Vi vill dock att tonen i kommentarerna ligger på en anständig nivå. Kommentarsfunktionen övervakas i enlighet med Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Det innebär att den som kommenterar har juridiskt ansvar för sin text. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som inte följer svensk lag eller nedanstående regler:
Hjälp oss gärna genom att anmäla kommentarer som du anser inte följer reglerna eller går över en anständighetsgräns.
Biljana Ljuboje
April 16, 2013Ett bra initiativ. Förstår delvis er argumentation men har svårt att se vad som skulle förändras om man går från “integrationspolitik” till “antirasistisk politik”.
Jag är t. ex. inte säker på att fördomar alltid är grundade i rasism. Många gånger är det en samhällelig välmening som skapar “vi” och “de”. Ett exempel på detta är vår ständiga uppföljning av “invandrargrupper”. Jag skulle vilja veta hur ofta det är en relevant information att följa. Vad skulle hända om man slapp bli “taggad” som invandrare i diverse mätningar? Skulle resultatet och åtgärderna se annorlunda ut då?
Själv flyttade jag till Sverige som 9-åring och har bott här i över 40 år. Jag är fortfarande invandrare. Mina barn, födda i Sverige, blir testade i sina svenskakunskaper redan i förskolan. Någonting som störde mig enormt mycket. Varför testades mina barn och inte svenska barn? Jo, för att de är “taggade” som invandrare de med. Varför är de det? Jo för att allt sker i någon form av välmening från samhället sida men det blir så fel ändå.
Jag har lekt med tanken på att man borde ta bort parametern “invandrare” i statistikuppföljningar och mätningar. Vilka resultat skulle man komma fram till då? Förmodligen mer relevanta sådana.
Har bloggat om frågor som rör invandring, mångfald och skolresultat för det är någonting som stör och berör mig. Uppskattar att ni driver frågan!
https://bibizzzi.wordpress.com/2013/03/19/jordbrobarn-ar-vi-allihopa/
https://bibizzzi.wordpress.com/2013/03/02/radsla-for-det-annorlunda/
https://bibizzzi.wordpress.com/2013/03/27/viktigast-for-skolresultat-ar-bra-skola-inte-familjebakgrund/